🎤 مصاحبه:

دوستان اگر موافق باشید هر مه با یکی از مسولان شهر مصاحبه کنیم (بی تعارف) خب، برای شروع از کربلایی رضا فتح الله نژادشروع میکنیم، مسئول مکتب الزهرا (س):

☄ لطفا خودتان را معرفی کنید؟

⚡بنده رضا فتح الله نژاد معروف به رضا علی مهدی، متولد شهریور 1355، شهر زنگی آباد، شغل اولم نوکری اهل بیت، پانزده سال مسئول هیات مکتب الزهراء(س) زنگی آباد هستم. بعد از فوت بابا با همکاری برادران عزیزم خدمتگزار فاطمیه اعظم زنگی اباد و نزدیک به سی سال مداح آستانه مقدس اهل بیت(ع), چند سال آخر به صورت نیمه حرفه ای، دارای دو فرزند دختر هستم.

☄منزل مسکونی دارید؟

⚡بله در شهرک امام علی که مرحوم پدرم برایم ساخته است.

☄ماشین چی؟

⚡در سالهایی که در باسکول کار میکردم، چون حقوق ثابت داشتم، وامی از بانک صادرات گرفتم که چهارسال از اتمام وام می گذرد.

 

☄درآمد شما از کجاست؟ آخه اکثر اوقات مشغول برگزاری مراسم هستید, از کجا کسب درآمد می کنید؟

⚡بنده چندین ساله که سه ماه تابستون با کاروان هایی به عنوان مداح به کربلا میروم و چون مراسمی که در کربلا برگزار میکنم مورد توجه زائرین هست، هم آژانس ها به بنده بیشتر از دیگر مداحان پول می دهند و هم زائرین لطف دارند. به عنوان مثال امسال از اول تابستون من سه هزار زائر برای کربلا داشتم

و هشتاد قصب زمین از پدر مرحومم هم به بنده رسیده که به لطف مولا با وجود کمبود آب ، گوشه ای از زندگی ما رو تامین می‌کنه. علاوه بر این با مداحی که در شهرستان های اطراف زرند و راور و... برای مداحی که دعوت میشوم، دوستان به بنده لطف فراوان دارند. در کنار همه این حرف ها نوکر اهل بیت علیهم السلام که باشی خود اهل بیت عنایت خاص به نوکرانشون دارند. (از نوکرانشون بپرسید)

 

☄آیا راست میگن که شما با برادرانتون شرکت دارید؟ 

⚡به اون شکل شرکت نه، ما چون رشته های برق و ساختمان رو فشرده خوندیم در کرمان در پروژه های انبوه سازی با دوستان مشارکت داریم و چند شاگرد از کرمان داریم.

 

☄ پول کمک هایی که مردم به شما میدهند رو چطور خرج می کنید؟

⚡ببینید دو جور مردم به بنده پول میدهند: اول به هیات که هر قدر مردم می دهند ما در این چند سال همیشه بیشتر از کمک های مردمی هزینه کرده ایم و همیشه مقروض بوده ایم. مثلا من هنوز بابت محرم چند میلیون بدهکارم. پولی که مردم به فاطمیه کمک می کنند بعلاوه پولی که از چند قصب زمین پسته ای که مرحوم بابا وقف کرده، اول برای بر پایی روضه حضرت زهرا(س) هزینه می شودو اگر اضافه بیاید خرج ساخت و ساز فاطمیه میشود.

 

☄راست میگن شما در مکتب الزهرا نظم ندارید؟

⚡نه، اندازه هیات مکتب الزهراء(س) هر هیاتی فعالیت کرد٬ این قدر بی نظمی واقعا عادی هست, کار سخته، ما با برق سر و کار داریم، فکر کردید اگر اتفاقی برای یکی از بچه های هیات رخ بده، کی جوابگو هست؟ الحمدالله لطف ارباب زیاده. 

 

☄درسته که میگن شما در فاطمیه آینده نگری و طرح جامع ندارید ؟

⚡ببینید ما بعد فوت مرحوم بابام روش روضه خونی را عوض کردیم و عصر ها اقدام به روضه خونی کردیم و چون مردم استقبال کردند هر سال قسمتی از فاطمیه را تخریب کردیم. از چهارصد متر فضای فاطمیه الان کمتر از صد متر باقی مانده است. در ضمن ما مراسم ایام فاطمیه که تمام می شود برای سال بعد اشکالات مراسم را سعی می کنیم برطرف کنیم. و چون از لحاظ مالی هم وضع خوبی نداریم، مجبوریم طرح ها را کم کم انجام بدهیم. ولی در کل طرح جامعی داریم برای ده سال آینده که ان شاء الله اجرا می شود.

 

☄آیا شورا و شهرداری به شخص شما حقوق می دهند؟

⚡نه به والله حتی یک ریال

 

☄به هیات چی؟

⚡چون مکتب الزهرا کار فرهنگی گسترده ای انجام می دهد، تا آنجایی که امسال هیات برتر کشوری شدیم، بله درصدی از هزینه های هیات را نه این شورا بلکه همه شورا های قبلی می دادند. در کل حدود پانزده تا بیست در صد هزینه های سالانه ما را. که در این جا من کمال تشکر را از آنها دارم.

 

☄درسته شما جلسات بیرون از زنگی آباد رو پاکت های بالای پانصد هزار تومان می گیرید؟

⚡هیچ وقت به خود ارباب طی نکردم. بنده پاکت هزار تومانی داشته ام، بله، پاکت بالا هم بود که خود شان دادند. من قبلش طی نکردم.

 

☄چرا زنگی اباد مداحی نمی کنید؟

⚡کی میگه؟ بنده اولا قابل نیستم ثانیا در جلسات مکتب الزهراء بطور ثابت که مداحی میکنم.

 

☄طرح های هیات رو از کجا می آورید؟

ج 

ما یک اتاق فکر داریم. همه جوان هستند. ولی اکثر طرح ها عنایت شخص ارباب است.

 

⚡چرا کمتر در نماز جمعه شرکت می کنید؟

 

بنده ارادت خاصی به نظام و دستاوردهای آن دارم. اما به دلیل فعالیت‌های فرهنگی است. چون اعضاء هیات ما فقط روز جمعه بیکار هستند، مجبور هستیم روز های جمعه به این امور بپردازیم. ولی من شرکت میکنم. شاید مستمر نباشد، ولی متناوب

☄ میگن شما افراطی هستید. راسته؟

⚡نه من خانواده خودم می دانند، هیچ چیز مهم تر از کار برای اهل بیت برای من نیست. حتی غذا خوردن و 

 

استراحت کردن. این منم منم کردن نیست. این جور بزرگ شده ام. و نسبت به کار های اهلبیت علیهم السلام حساس هستم.

☄بزرگترین ارزوت چیست؟ ⚡همیشه گفته ام آرزویم اینست که با معرفت برای اهل بیت کار کنم و روزی آقا بیاد من اون روز زنگی آباد رو چراغانی کنم.و عاقبت بخیری

 

☄راسته میگن به کسی تو هیات میدون نمی دی؟

⚡می تونم یه شوخی کنم؟ 

کم سابقه ترین عضو هیات ما وقتی تو زنگی اباد هیات راه می اندازه، اگر فعالین هیات پا به رکاب کنند، چی می شه؟

نه این حرف اشتباست؟ من میگم بچه هیاتی باید احساسی نباشه تاپختگی پیدا کنه.

 

☄در پایان اگر حرفی برای گفتن دارید، بفرمایید؟

⚡نه فقط اگر راجع به حرفهای من مطلبی بود، لطفا فقط به پی وی من مراجعه کنند. راضی نیستم در گروه ها به بحث گذاشته شود. چون بنده در همه گروه ها که نیستم دفاع کنم. ممنون 

☄دست شما درد نکنه،که در این گفتگو شرکت کردید. به عنوان اولین نفر. انشالله ماه آینده با یکی دیگر از مسولین شهر صحبت خواهیم کرد.

⚡یا علی

@zangi_abad